Objavili smo Startap Skener 2023, sveobuhvatnu analizu okruženja u kome posluju inovativne domaće tehnološke
kompanije fokusirane na globalno tržište. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 167 startapa.
Godišnji izveštaj o startap ekosistemu u Srbiji pruža uvid u glavne karakteristike domaćih startapa, njihove planove, globalne ambicije i modele finansiranja, i omogućava dodatno razumevanje trendova, obrazaca, izazova i mogućnosti koji prate domaću startap zajednicu. „Prethodna godina obeležena je velikim brojem aktivnosti, investicija i drugih dešavanja u oblasti startap preduzetništva, koje su uticale na razvoj poslovanja inovativnih biznisa. Mi u Inicijativi “Digitalna Srbija” se trudimo da pratimo takva kretanja i na osnovu njih, u saradnji sa partnerskim organizacijama kreiramo programe koji će domaćim startapima
omogućiti rast i otvoriti vrata globalnoj startap sceni. Podaci koje nam donosi Startap skener 2023 nam upravo daju priliku da vidimo do koje tačke razvoja je stigao naš ekosistem i da procenimo koja su to polja na kojima treba najviše raditi kako bi naši
inovativni biznisi mogli da se takmiče na različitim tržištima”, istakao je Nebojša Bjelotomić, direktor Inicijative Digitalna Srbija i direktor projekta Preduzmi ideju.
Startap Skener svim zainteresovanima pruža podatke o tome kako se naši startapi finansiraju, ko su njihovi osnivači, ali i kakvi su njihovi planovi u kontekstu zapošljavanja novih članova tima i širenja poslovanja. „Kada uporedimo rezultate prošlogodišnjeg Skenera sa aktuelnim, pre svega primećujemo i potvrđujemo činjenicu da startap ekosistem poslednjih nekoliko godina beleži ubrzani rast. Procenjujemo da je samo u 2022. godini ekosistem porastao za preko 20%. To najbolje pokazuje brojka od preko 3000 novih radnih mesta koje startapi planiraju da popune u 2023. godini. Na osnovu istraživanja procenjujemo da je prošle godine u startap ekosistemu zaposleno preko 2000 novih članova timova. Takođe, skoro dve trećine startapa očekuj rast biznisa za preko 50% u ovoj godini. Pored širenja svojih timova, startapi su većinski okrenuti ka povećanju prodaje i prikupljanju kapitala”, dodao je Bjelotomić.
Iako se u poslednje tri godine, beleži rast broja startapa u domaćem ekosistemu za 20 do 30 procenata svake godine u odnosu na prethodnu, startapi se suočavaju i sa određenim izazovima. Prema mišljenju ispitanika ovog istraživanja, tri najveća izazova za srpske startape su finansiranje, zapošljavanje i pridobijanje kupaca. Inicijativa “Digitalna Srbija” kroz svoje projekte i kroz saradnju sa drugim akterima u ekosistemu, nastoji da pomogne startapima u suočavanju sa navedenim izazovima i otvaranju prolaza ka novim tržištima. Startap skener je jedan od načina da razumemo gde je potrebno ulaganje dodatnih napora i podrške za startape.
Ceo izveštaj možete preuzeti ovde.